Coretan Kasih Buat Ayahanda


Jika ditanya kepadaku akan kekerapan ibuku memarahi dan memberi “ganjaran” atas kenakalan di zaman kanak-kanakku, tidak ku pasti akan bilangannya. Kerana tidak terkira bilangannya membuatkan aku tidak mampu untuk menghitungnya.

Namun jika ditanyakan perihal arwah ayahku dalam soal mendidik anak-anaknya, aku cukup yakin dan pasti, sedari kecil sehingga kali terakhir hidup bersamanya, hanya sekali sahaja tangannya diangkat dalam memberi pengajaran kepadaku.

Yup, hanya sekali, namun cukup untuk memberi pengajaran bagi seumur hidupku.

Marahnya seringkali dipendamkan bersama bisu tutur bicaranya. Resah gelisahnya pula acapkali disandarkan pada renungan panjang seorang diri. Sukar sekali memahami dan menyelami apa yang terbendung di dalam benaknya.

Tentunya kami yang hidup dalam keadaan serba-serbi kekurangan, kekayaan kepada kebendaan tidak pernah menjadi igauan kami, malah lagi diajarkan pula bagaimana meneruskan kelangsungan hidup di dalam jerut kemiskinan.

Menjadi kelaziman buat dirinya akan sentiasa memastikan sebelum poketnya kering, kantung-kantung makanan di rumah dipenuhi secukupnya. Padanya, biar dia tidak mewah pada kebendaan, tapi jangan sampai meminta-minta dan menyusahkan orang lain dalam soal mengisi perut keluarganya.

Sengaja secebis kenangan dan pedoman ini dicoretkan dalam nukilan ini. Sudah hampir genap setahun akan pemergiaannya. Namun, masih segar di ingatanku akan detik-detik kali terakhir bersamanya.



Perginya di penghulu hari sepertimana yang dia idamkan dan disebut-sebutkan tatkala saat-saat akhir menahan gering. Di paginya, kali terakhir aku mewakilinya untuk mengambil keputusan peperiksaan adik bongsuku di sekolah lamaku.


Kredit Foto: Norsaadah Abdullah (Facebook)

Bertemu dengan para pendidik yang banyak membentuk diriku sehingga ke tahap ini cukup mengujakan. Tidak kurang juga, ada yang bertanyakan keadaan ayahku ketika itu lantaran keprihatinan mereka terhadap pretasi adik bongsuku bagi menghadapi peperiksaan penting dalam hidupnya.

Usai menguruskan perihal di sekolah, kami pulang meneruskan rutin harian seperti biasa. Ketika itu sudah seminggu keberadaanku di Ipoh atas nekad untuk berhenti kerja di Kuala Lumpur demi memberi khidmat kepada keluarga terutama kepada arwah ayahku yang kian sarat kesakitannya.

Di saat kali pertama memiliki kerusi roda sendiri.

Masih aku ingat, tatkala sedang enak menjamah makanan, aku terdengar ayahku memanggil dari kamar tidurnya. Geringnya kembali dan tampak semakin mendesahkan. Aku cuba menenangnya, namun keadaannya tetap sama.

Di saat itu, ibuku tampil dan memberikan ubat bagi menahan sakit yang dialaminya. Tanpa sebarang bantahan, ayahku bersetuju untuk menelannya lalu aku cuba mengampunya dalam keadaan duduk agar lebih mudah baginya untuk menelan ubat.

Hanya sekali teguk sahaja, tiba-tiba aku merasakan badannya seakan-akan longlai dan matanya memandang ke atas seolah-olah tercekik. Beberapa kali aku cuba memanggilnya namun tiada sebarang tindak balas darinya. Kami berusaha sedayanya untuk memulihkan keadaannya namun tidak berhasil sehinggalah dia disahkan meninggal dunia sekitar jam 12 tengahari.

Cuaca ketika itu seolah-olah memahami akan rundungnya hati ini melalui detik sebegini. Gerimis hujan tidak henti-henti membasahi bumi sehingga arwah ayahku selesai dikebumikan seakan-akan turut sama meratapi akan pemergiaannya

Aku redha meskipun terlalu banyak perkara yang membuatkan aku terkilan sehingga kini. Konvokesyen tanpanya di sisi, mewalikan pernikahan kakakku tanpa dia berhadapan dengan bakal menantunya, Raya Aidilfitri dan Aidiladha tanpa bersalaman dan memohon kemaafan adalah antara kejanggalan yang tidak pernah aku duga selama ini.

Buat saudara-mara serta sahabat yang sering mendoakannya, tiada ganjaran setimpal yang dapat membalas jasa kalian melainkan Allah jualah yang membalasnya. Moga rohnya dicucuri rahmat dan sentiasa tenang berhadapan dengan penciptanya.

Al-Fatihah sekudusnya buat ayahanda,

Mohammad Mazland bin Abdul Rashid
(31/03/1958 -29/09/2017)

-09/09/2018-
Share:
spacer

No comments:

Post a Comment